لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

میراث فرهنگی ناملموس

اهمیت میراث فرهنگی ناملموس و نیز پاسداری از آن از سوی جامعه جهانی به خوبی به رسمیت شناخته شده و تصویب کنوانسیون 2003 یونسکو درخصوص پاسداری از این میراث، قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون در سال 1384 و نیز آئین نامه اجرایی این قانون مصوب 1387 هیآت وزیران شاهدی بر این مدعاست.

همانطور که در ماده 2 کنوانسیون 2003 بیان شده: میراث فرهنگی ناملموس به جوامع، گروها و افراد حس هویت و استمرار می بخشدو ضامن توسعه پایدار است.

اما بسیاری از بیان ها و ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، آئین ها و مراسم اجتماعی و آئینی، دانش و مهارت های سنتی، صناعت و کسب و کار سنتی و .... به علت تعداد در حال کاهش حاملان و مجریان این مهارتها، بی علاقگی رو به افزایش جوانان و نیز کمبود بودجه در خطر نابودی هستند.

یکی از موثرترین راهها برای پاسداری پایدار از میراث ناملموس، تضمین استمرار و توسعهی دانش و مهارت حاملان و مجریان آنها و انتقال و آموزش آن به جوانتر ها و نسل های بعدی است.

به همین منظور نخستین اقدام مهم در راستای پاسداری از میراث ناملموس و حاملان آن، تضمین شناسایی این عناصر و افراد و گروه ها به وسیله ایجاد و به روز رسانی فهرست های ملی است.

در این راستا حاملان و مجریان کم نظیر میراث ناملموس باید شناسایی شوند، به طور رسمی به رسمیت شناخته و تکریم شوند، و کلیه اقدامات لازم در خصوص پاسداری از دانش و مهارت ایشان شامل انتقال و آموزش به نسل های بعدی، مستند نگاری، توسعه و ترویج انجام پذیرد.

 

معیارهای کلی برای ثبت آثار ناملموس در فهرست اثار ملی کشور:

1-زنده باشند

2-با مجموعه قوانین حقوق بشر و محیط زیست منافاتی نداشته باشد.

3-با اصول توسعه پایدار همسو باشد.

4-تاریخی باشد  (حدود 70 سال، یعنی به اندازه سه نسل، تاریخ داشته باشد)

5-ثبت عنصر، به الزامات احترام متقابل میان اجتماعات، گروهها و افراد، خدشه وارد نکند.

6- مردم بومی شامل حاملان و اجرا کنندگان عنصر، آنرا بخشی از هویت تاریخی و فرهنگ خودشان بدانند و  همچنین راضی به ثبت آن باشند.

7-ثبت عنصر به نام یک گروه، باعث ایجاد حساسیت و اعتراض دیگر گروه ها نشود.

8- خلاقیت و تغییر بر اساس تغییرات جامعه در عنصر بیان شود (عناصر ناملموس معمولاً اصیل و دست نخورده باقی نمی مانند مثلا در طول تاریخ یا از حرکت میان روستا به شهر یا در برابر ابزار و فن آوریهای جدید تغییر میابند).

9- عنصر پیشنهادی دارای یک یا چند وجه متمایز با موارد ثبت شده داشته باشد. زیرا هدف ثبت، بیان تفاوتها و تنوعات در تجلیات فرهنگی است.

10- ترجیحاً موضوعات به صورت کلی و مجموعه ای نباشد مثلا به جای موضوع کلی"مراسم عروسی در استان..."، هر یک از بخشهای عروسی که وجه متمایزی با دیگر نقاط دارد، بصورت یک پرونده مستقل ارائه شود (مانند رسوم، سازها، نواها، پوشاک، خوراک و دیگر مواردی که بصورت خاص و متفاوت در  عروسی یک منطقه انجام می شود.

11- همین امر در موضوعاتی مانند آیین های محرم، نوروز یا شیوه های دامداری، کشاورزی و غیره مصداق دارد.

 

نسبت شناسی عنصر با شاخه های موضوعی مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس

سنت­ها و اصطلاحات شفاهی شامل زبان، گویش و ادبیات عامه

شامل قصه ها و افسانه ها، دعاها و نمازها، نغمات، تصنیفیها، اشعار کودکانه و اشعار کار و ...، اساطیر، حکایتها، سرودها و ترانه ها، لالاییها و ....

هنرهای نمایشی و موسیقایی

گستره هنرهای اجرایی از موسیقی آوازی و سازی، رقص­های آیینی و محلی و نمایش تا پانتومیم و نظم­خوانی، بازیهای نمایشی، نقالی و روایتگری، پرده خوانی، شاهنامه و حافظ خوانی و.....

رسوم اجتماعي، آئین ­ها و جشنواره­­ها

شامل آیین ها و مراسم مربوط به مراحل گذار (تولد، بلوغ، مرگ)، آیین ها و مراسم مربوط به سال شمسی، آیین ها و مراسم مربوط به سال قمری و مراسم موردی

دانش‌ها و فناوریهای سنتی مربوط به طبيعت و کيهان

شامل دانش­ها، روش­ها، مهارت­ها، فعالیت­ها و تجلیاتی است که توسط جوامع در تعامل با محیط طبیعی شکل می­گیرد مانند: دانش‌هاي مربوط به كشاورزي و آبياري، دانش‌هاي مربوط به دامداري، پرورش طيور و نوقان‌داري، دانش‌هاي مربوط به شكار و ماهي‌گيري، دانش گاه‌شماري و ستاره‌شناسي، دانش فنون بهره‌برداري از منابع طبيعي، دانش پزشكي عامه، دانش سنجش و اندازه‌گيري، دانش فنون بومي و سنتي (خوراك، پوشاك، مسكن، معماري و ...)، دانش شيوه‌هاي عرضه و توزيع، دانش مربوط به مديريت سنتي، دانش مربوط به جانوران و گیاهان محلی، نظام طب سنتی، کیهان­شناسی و...

مهارت در هنرهاي دستي سنتي

شامل مهارت­های سنتی ساخت، ابزار، لباس، جواهرات، پوشاک و اشیاء ظروف، هنرهای تزئینی ، اسباب­بازی و....

میراث ناملموس در شهرستان نطنز :

شهرستان نطنز  گنجینه‌ای از میراث ناملموس استان اصفهان است این شهرستان  با پیشینه تاریخی به بلندای حیات متمدنانه انسان، مهد آیین‌ها و سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی است که مردمانش همچنان در گذر زمان توانسته‌اند ضمن حفظ هویت فرهنگی خود در اشاعه و بسط فرهنگ‌های بومی و محلی خود نیز موفق شوند. شناسایی و ثبت آثار ناملموس این شهرستان با توجه به اهمیت آن‌ها درچند سال اخیر مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که در این راستا تاکنون افزون بر 16 اثر  شهرستان نطنز در حوزه میراث ناملموس در حوزه‌های مختلف شهری و روستایی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 مراسم آیینی چهل و هشتم در امامزاده آقا علی عباس (ع)
 

مراسم آیینی چهل و هشتم در امامزاده آقا علی عباس (ع)

مراسم آیینی چهل و هشتم آیینی است که 48 روز بعد از عاشورا و در 28 صفر در امامزاده آقا علی عباس (ع) بادرود...
ادامه مطلب

 آیین جل جلانی روستای طامه
 

آیین جل جلانی روستای طامه

روستای طامه در دامنه کوه کرکس با  آب و هوایی سرد و کوهستانی است که بیشتر مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند ...
ادامه مطلب

 گویش ابیانه
 

گویش ابیانه

گویش ابیانه یکی از گویشهای مرکزی ایران به شمار می رود که  مانند دیگر گویش های مرکزی دارای ویژگی های ...
ادامه مطلب

 آیین مجمع گردانی متین آباد
 

آیین مجمع گردانی متین آباد

همه ساله و همزمان با پانزدهم شعبان، سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و گرامی‌داشت...
ادامه مطلب

 مراسم آئینی مرکب گردانی روستای کمجان 
 

مراسم آئینی مرکب گردانی روستای کمجان 

روستای کمجان در دره برزرود و دردامنه کوههای کرکس واقع شده و دارای آب و هوای معتدل با میزان بارندگی ...
ادامه مطلب

 نخل گردانی روستای وش   
 

نخل گردانی روستای وش   

روستای تاریخی وش در دامنه ارتفاعات کرکس در شهرستان نطنز واقع شده است. موقعیت روستا بنحوی است...
ادامه مطلب

 نخل گردانی بادرود
 

نخل گردانی بادرود

شهر بادرود دارای شش نخل بزرگ و کوچک می باشد که از این 6 نخل یک نخل آن در فاطمیه مرکز شهر بادرود نگهداری می شود...
ادامه مطلب

صفحه 1 از 1 (تعداد کل : 7 )

    < 1 > 
مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی