لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

يگان حفاظت

   هدف کلی از تشکیل یگان حفاظت سازمان میراث  فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفاظت از آثار ارزشمند فرهنگي، تاريخي كه بر اساس قانون بر عهده سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است داراي ابعاد متفاوت مانند حفاظت فني( مرمت و احياي آثار )، حفاظت حقوقي (رسيدگي به جرايم عليه آثار ) و حفاظت فيزيكي ( گشتهای نوبه ای و شبانه روزی ) مي باشد. تخريب يا نابودي ميراث فرهنگي و طبيعي ضايعه اي جبران ناپذير است و با توجه به ابعاد و ميزان خطرات جديدي كه ميراث فرهنگي را تهديد ميكند، حفظ و احيای آن و معرفي به نسلهاي بعد امري اجتناب ناپذير مي باشد و بعنوان يك وظيفه ملي محسوب شود كه وزارت ميراث فرهنگي كشور اين وظيفه خطير را به عهد ه دارد، مراقبت از آثار غير منقول فرهنگي، تاريخي به منظور حفاظت از كالبد اثر شئونات و عملكرد آن صورت مي گيرد.

یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در اجرای ماده 179 قانون برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ( تنفیذی در ماده 129 قانون برنامه چهارم توسعه) و دستور العمل تشکیل یگان حفاظت در دستگاه های کشور مصوب 1379/4/05 مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا برابر دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح و با رعایت مفاد قانون تشکیل وزارت مذکور ، مصوب 1382/10/23 مجلس شورای اسلامی و ضوابط مربوط، اجرای ماموریت می نماید. در این راستا با تشکیل یگان حفاظت در اداره کل و به تبع آن تشکیل پایگاه های حفاظتی در شهرستان های استان ، در نیمه دوم  سال 1385  شهرستان نطنز  با تشکیل  2 پایگاه حفاظتی  بنامهای  (نطنز)  و ( ابیانه)  با استقرار نیروهای  حفاظتی و تحت امر  اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و فرماندهی یگان حفاظت استان اصفهان  در مکانهای مستقل  با امکانات و تجهیزات  کامل اعم از خودرو و موتورسیکلت  با لباسهای فرم  ویژه  در امر  سرکشی ، مراقبت و جلوگیری از ساخت و سازهای  غیر مجاز و پیگیری  از طریق مقامات انتظامی  و قضایی  مشغول انجام وظایف خود هستند.

انواع حفاظت

الف) حفاظت الكترونيكي: شامل نصب و راه اندازي سيستم اعلام حريق، اعلام سرقت و دوربين مدار بسته در مكانها و موزهامي باشد. بر حسب درجه بندي اين اماكن بعضي از اين سيستمها يا تمامي آنها مورد استفاده قرار مي گردد.

ب) حفاظت فيزيكي:

پاس ثابت: نيروهاي حفاظتي كه به طور تمام وقت در محل حضور می یابد.

سركشي (سيار و مداوم ): كليه نيروهاي حفاظتي كه بطور تمام وقت در محل حضور يافته مي بایست به طور دائم و در زمانهاي خاص در محل حضور و اعلام وضعيت نمايند. ( مانند حفاظت آثار فرهنگي، تاريخي)

انواع آثار غيرمنقول فرهنگی و تاریخی تحت مراقبت :

1- بنا   2- تپه 3- مجموعه (مانند بازارهاي سنتي ) 4- بافت محوطه

شرح وظایف يگان حفاظت

1-تهیه و اجرای طرحهای لازم بمنظور حراست از موزه ها بناها محوطه ها تپه ها و مجموعه های تاریخی

2- پیشگیری از حفّاری های غیر مجاز جلو گیری از قاچاق اموال فرهنگی - جلو گیری از تجاوز به حرایم آثار تاریخی مصوب - جلو گیری از تجاوز به اراضی تپه ها و اماکن مذهبی و تاریخی که در آثار تاریخی ثبت شده و فاقد مالکیت خصوصی بوده

3- پیشگیری از ورود صدمه به آثار تاریخی منقول و غیر منقول

4- پیشگیری از تغییر وضعیت بهره برداری بر خلاف ضوابط مصوب و مرمت مجوز بناها و محوطه های تاریخی و فرهنگی

5- بررسی چگونگی بکار گیری اخبار مردمی در شهرستان و سازماندهی و جمع آوری اطلاعات

6- سرکشی مداوم به آثار و ارتباط با حوزه شهرستان

7- شناخت کامل از موقعیت استقرار آثار ثبت شده در شهرستان

8- شناسایی نقاطی که بیشترین حفّاری ها صورت میگیرد

9-  شناسایی آسیبهای تحت حفاظت هر شهرستان

10- تعیین اولویت در خصوص خط مشی های حفاظت از موزه ها بناهای تاریخی و تپه های باستانی و محوطه های تاریخی

11- تعیین طرحهای لازم جهت حفاظت از موزه ها و بناهای تاریخی و تپه های باستانی و محوطه های تاریخی

12- تهیه و تنظیم دستورالعمل های لازم (شرح وظایف ) در مورد وظیفه پرسنل حفاظتی

13- همکاری با دفتر حقوقی و سایر واحدهای ذیربط سازمان در خصوص جلوگیری از وقوع جرائم بر علیه آثار تاریخی و فرهنگی

14-  جلوگیری و اعلام گزارش  از موارد مرمتهای غیر اصولی  که گاهاً توسط پیمانکاران انجام می پذیرد .

انواع جرم:

1- تجاوز به حريم آثار تاريخي       2- حفاري غيرمجاز        3- تخريب آثار تاريخي     4- ساخت و ساز غيرمجاز در عرصه و حريم آثار تاريخي       5- سرقت آثار فرهنگي و تاريخي

همشهریان  عزیز می توانند در صورت وقوع هر یک از جرایم فوق آن را در هر ساعت از شبانه روز به شماره های زیر اطلاع دهند.

آدرس : نطنز خیابان مالک اشتر (ع) کوچه شهید فخاری   اداره میراث فرهنگی ، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان نطنز خانه تاریخی فخاری ها

 

((همشهریان  عزیز می توانند در صورت وقوع هر یک از جرایم فوق آن را در هر ساعت از شبانه روز به شماره های زیر اطلاع دهند))

 

نام پایگاه حفاظتی

تلفن

مسئول پایگاه حفاظتی

تلفن

پایگاه حفاظتی شهرنطنز

03624248716

محمدرضا حاجی هادی

09138178796

پایگاه حفاظتی روستای ابیانه

03154282518

محمدرضا صولتیان

09126775285

پایگاه حفاظتی شهر بادرود

03154344134

اباذر محمدی

09134306122

 

آدرس : نطنز خیابان مالک اشتر (ع) کوچه شهید فخاری   اداره میراث فرهنگی ، گردشگری  و صنایع دستی شهرستان نطنز خانه تاریخی فخاری ها

ماده ۵۵۸

   هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی-تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۵۹

   هر کس اشیا و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثارفرهنگی-تاریخی را از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر اماکنی که تحت حفاظت یا نظارت دولت است، سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن، اشیای مذکور را بخرد یا پنهان ‌دارد در صورتی که مشمول مجازات حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۶۰

   هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی-تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی‌ نماید که سبب تزلزل بنیان آن‌ها شود، یا در نتیجه‌ی آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم‌ می‌شود.

ماده ۵۶۱

   هر گونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی-فرهنگی از کشور هر چند به خارج کردن آن نینجامد قاچاق محسوب و مرتکب‌ علاوه بر استرداد اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه‌ی معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می‌گردد.

تبصره: تشخیص ماهیت تاریخی-فرهنگی به عهده سازمان‌ میراث فرهنگی کشور می‌باشد.

ماده ۵۶۲

   هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال‌ تاریخی-فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنان چه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

تبصره ‌۱: هر کس اموال تاریخی-فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه ‌محکوم می‌گردد.

تبصره ۲: خرید و فروش اموال تاریخی-فرهنگی حاصله از حفاری غیرمجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه برضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شوند. هر گاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی صورت گیرد، مرتکب‌ به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

ماده ۵۶۳

   هر کس به اراضی و تپه‌ها و اماکن تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود مشروط بر آن که ‌سازمان میراث فرهنگی کشور قبلاً حدود مشخصات این قبیل اماکن ‌و مناطق را در محل تعیین و علامتگذاری کرده باشد.

ماده ۵۶۴

   هر کس بدون اجازه‌ی سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه‌ی ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی-تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارت وارده محکوم می‌گردد.

ماده ۵۶۵

   هر کس بر خلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی، اموال فرهنگی-تاریخی غیرمنقول ثبت‌شده در فهرست آثار ملی رابا علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

ماده ۵۶۶

   هر کس نسبت به تغییر نحوه‌ی استفاده از ابنیه، اماکن و محوطه‌های مذهبی-فرهنگی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، بر خلاف شئونات اثر و بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور اقدام نماید علاوه بر رفع آثار تخلف و جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

ماده ۵۶۷

   در کلیه‌ی جرایم مذکور در این فصل، سازمان میراث فرهنگی یا سایر دوایر دولتی برحسب مورد شاکی یا مدعی خصوصی محسوب می‌شود.

ماده ۵۶۸

   در مورد جرایم مذکور در این فصل که به وسیله‌ی اشخاص حقوقی انجام شود هر یک از مدیران و مسئولان که دستوردهنده ‌باشند، برحسب مورد به مجازات‌های مقرر محکوم می‌شوند.

تبصره: اموال فرهنگی-تاریخی حاصله از جرایم مذکور در این فصل تحت نظر سازمان میراث فرهنگی کشور توقیف و در کلیه ‌مواردی که حکم به ضبط و استرداد اموال، وسایل، تجهیزات و خسارات داده می‌شود به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور مورد حکم قرار خواهد گرفت‌.

ماده ۵۶۹

   در کلیه‌ی موارد این فصل در صورتی که ملک مورد تخریب، ملک شخصی بوده و مالک از ثبت آن به عنوان آثار ملی‌ بی‌اطلاع باشد از مجازات‌های مقرر در مواد فوق معاف خواهد بود.

مطلبی جهت نمایش وجود ندارد
مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی