لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

شهر بادرود

معرفی شهرستان » بخش امامزاده_ بادرود » شهر بادرود


بادرود

 بادرود یکی از شهرهای تاریخی و زیارتی ایران است که در مرکز جغرافیائی کشور قرار گرفته است. شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز در استان اصفهان واقع است. این شهر با طول‌‏ شرقي‌ 52‏ درجه‌‏ و 2‏ دقيقه‌‏ و عرض شمالي 33‏ درجه و 41 دقيقه‌‏ در شمال استان اصفهان در30 كيلومتري‌ شمال نطنز 60 كيلومتري شرق كاشان و 55 كيلومتري جنوب غربي اردستان و در كنار جاده ي ترانزيت تهران جنوب واقع شده است. بادرود به علت دیرینگی وتمدن خاص آن جزء شهر های تاریخی وکهن ایران است وبه دلیل استقرار در مرکز جغرافیایی ایران از آن به عنوان پایتخت تاریخی فلات مرکزی ایران یاد می کنند. فرهنگ مردم بادرود بر پایه ای از سنت های دیرین نهاده شده است اولین قومی که در این مکان زندگی را اختیار کرده اند به سابقه ای بیش از هفت هزار سال بر می گردد تپه های باستانی سیاه بوم اریسمان ،محوطه سوچن  واقع در اراضی روستای سرآسیاب، محوطه قلعه سفید ، محوطه باستانی قلعه گوشه ومحوطه باستانی بادرود واقع در ناحیه شمال شهر بادرود  بیانگر این واقعیت اجتماعی است  که مردم این شهر با زبان اصیل فارسی (دری) جزء شاخه های زبان راجی(پهلوی اشکانی)تکلم می کنند و هم اکنون نیز به آن زبان افتخار می کنند.-از مهم ترین مراسم آئینی این دیار می توان به آئین سنتی مذهبی چهل هشتم اشاره کرد که از سالیان دور در روز 28 صفر که چهل هشت روز بعد از حادثه جانگداز کربلا می باشد ودر منطقه شمال استان  به چهل هشتم معروف می باشد.

- آئین نخل گردانی بادرود که در روز عاشورا با حضور تمام هئیت های عزاداری شهر برگزار می گردد که نخل بزرگ وقدیمی شهر که قدمتی به دوره صفویه دارد بر دوش مردم از حسینیه پانخل تا گلزار شهداء حمل می گردد ، از نکات مهم این ائین موروثی بودن پایه های نخل می باشد که هر پایه به طایفه ای از مردم شهر تعلق دارد  واین آیین به همراه  چهل هشتم  در سال 95 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

-آستان مقدس امامزادگان آقاعلی عباس وشاهزاده محمد (علیهماالسلام) از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر در بادرود قرار دارد . این زیارتگاه هرساله پذیرای بیش از دو میلیون مسافر و زائر از سراسر کشور است که بادرود را به پایلوت گردشگری مذهبی استان اصفهان تبدیل کرده است که عنوان چهارمین شهر زیارتی ایران را به همراه دارد. حضرت آقا علی عباس وشاهزاده محمد (علیهماالسلام)از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام ما شیعیان می باشند . از ویژگی معماری زیبائی در قالب گچ بری،آئینه کاری وکاشیکاری برخورداراست ودارای یکی از بزرگترین گنبد های مدور خاورمیانه با ارتفاع 44 متر و قطر 23 متر می باشد. آستان مقدس امامزاده آقاعلی عباس (ع) دارای 400 باب زائر سرا وامکانات اولیه اسکان زائرین است .معماری بسیار زیبای این مکان ،چشم هر هنردوست عاشقی را مجذوب هنر زیبای خویش می سازد .ضریح مطهر به طرز بسیار باشکوهی ساخته که آرامش معنوی خاصی را در حرم مطهر به مسافران خسته کویر می بخشد.

- وجود طبيعت وکویرزيبا و بكر چون رملهاي روان شن جهت بهره وري گردشگري كوير نوردي وطبیعت گردی واکوتوریسم از جاذبه های طبیعی این منطقه می باشد که استقرار شهر بادرود در حاشیه کویر مرکزی ایران به عنوان دروازه ورود به این کویر محسوب می گردد.همایش کویرنوردی ،رالی کویر ،شتر سواری و شن درمانی از پتانسیلها وقابلیت های سرمایه گذاری در این شهر می باشند   وبا سرمایه گذاری شرکت ایران دوستان در اطراف روستای متین آباد و ساخت اکو کمپ گردشگری به عنوان منطقه نمونه گردشگری هرساله پذیرای گردشگران خارجی و داخلی می باشد.                                                                                      

.خانه های تاریخی افصح الدوله ، میرزارضافاطمی، حاج معزی، مدبرالملک، مدیر ، خانه حاج آخوند وآب انبار حاج جامعی به عنوان موزه عروسکهای محلی،سرا موزه رهگشا ،خانه امیر حایری و سعیدی خالد آباد و قلعه های فمی و ده آباد از دیگر بناهای تاریخی می باشند که عمدتا به دوران قاجار برمی گردند. انار نادری بادرود یکی از 5 رقم انار معروف کشور است که هر ساله نزدیک به 70% انار این شهر به کشورهای خارجی صادر می شود .برپائی جشنواره ملی انارنادری در نیمه آبان هر سال نشانگر معروفیت وشهرت انار نادری بادرود است-طالبی وگرمک آقاعلی عباس که در بازارهای داخلی معروف است از خاک حاصلخیز این سرزمین به عمل می آید. طالبی بادرود از شیرینی وحلاوت بی نظیری برخوردار است.

از جمله صنایع دستی بادرود  ساخت عروسکهای  محلی بادرود ،تنور سازی  تابلوفرش ،چرم دوزی و همچنین  می توان به فرش دستبافت اشاره کرد که قالیهای معروف کاشان شادسر بدست پرتوان زنان ودختران بادرودی بافته می شود.

 نان خشک محلی ، آش گوشت بادرود ، رب وسرکه انار مهارت پخت کاچی و نان عباسعلی  از سوغات این دیار است که برای صرف صبحانه مشتریان زیادی را داراست.

 

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی