لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

شهر طرقرود

معرفی شهرستان » بخش مرکزی » شهر طرقرود


شهر طرقرود

   از جاده قدیم اصفهان به سمت تهران که عبور میکنیم بعد از مورچه خورت درمسیر جاده اصلی در سی کیلومتری شهرستان نطنز به شهر طرق رود در حاشیه رشته کوه کرکس می رسیم که آب و هوای دلنشین و کوهستانی دارد. شهر طرق رود درکنار آبگیری کهن، در پای قلعه تاریخی شکل گرفته است. وجود مناطق زیبا از جمله باغهای سرسبز، منطقه نمونه گردشگری کشه، یحیی آباد، ابکشه، باغستان بالا و باغستان پائین با ویژگیهای منحصر بفرد بر زیبایی این شهر افزوده است. نزدیکی این شهر به رشته کوه کرکس موجب اختلاف دمای محسوس در هر منطقه از شهر شده است بطوریکه در یک فصل میتوان در مناطق مختلف سه فصل دیگر را نیز در کنار این فصل مشاهده کرد که از ویژگیهای جالب توجه طرق رود است. شهر طرقرود، تقریبا در مرکز ایران، در ۳۳۵ کیلومتری تهران، ۳۵ کیلومتری نطنز و ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان و نزدیکی قلّه کرکس قرار دارد  این شهر کوهپایه ای، دارای آثار باستانی و تاریخی و دیدنی فراوانی است که برای نمونه می توان از قلعه خشتی دوره اشکانی با بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت، قلعه سنگی دوره ساسانیان، درخت چنار و سرو ۱۴۰۰ ساله، مسجدجامع دوره ایلخانی، امام زادگان چهاربزرگوار(ع)، دریاچه های طرق و چهار سامون(صابون)، عمارت افسانه ای ۴۰ دختران، گورستان قدیمی و حمام هانی که از جاذبه های گردشگری طرق نیز به شمار می روند، نام برد. طرق یا طرقرود دارای روستاهای زیادی است که نیه، مزده، طار، کشه، آبکشه، ورگوران، یحیی آباد، باغستان پایین و باغستان بالا، از مهم ترین آنها محسوب می شوند.                 

قلعه تاریخی طرق رود با قدمتی بیش از دو هزار سال بر فراز صخره ای مشرف به شهر طرق رود بنا گردیده است. وجود چاه سنگی میان قلعه، برج های نگهبانی و همجواری قلعه با بند طرق رود و همچنین تشابه معماری این قلعه با قلعه هایی مثل ایزدخواست بر زیبایی و شکوه آن افزوده است. لازم به ذکر است نیمی از مالکان این قلعه بزرگ، زنان طرق هستند که خانه‌ های این بنای بزرگ به عنوان مهریه یا جهیزیه آنان ثبت شده است. قلعه طرق رود در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۵۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وجه تسمیه طرق : اگر طرق ریشه یابی شود به معنی آب کدر است. طرق ‌رود نیز به معنی رودی با آب کدر و گل آلود است در وجه تسمیه آن گفته شده است که دو هزار سال پیش زرتشتیان در عبور از این مسیر، به رودخانه‌ ای پرآب ولی کدر و گل آلود رسیدند  به علت پرآب بودن همانجا سکنی گزیده و آنرا طرق رود نامیدند.                                                                      

 

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی