لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

روستای کمجان

معرفی شهرستان » بخش مرکزی » سایر روستاهای بخش مرکزی


روستای کمجان

روستای کمجان بین برز و یارند قرار دارد.فاصله آن تا برز 2کیلومتر و تا یارند81کیلومتر و تا پل هنجن 12کیلومتر است. جمعیت کمجان 140نفر است .مردم کمجان نیز دارای مذهب شیعه 12 امامی و زبان آنها فارسی ومحلی است.شغل مردم کشاورز است و محصولات آن غلات و میوه ها بویژه گلابی می باشد. مزارع کروند،سور،در،سره تستان و نقله جزو این روستا می باشند.آب مورد نیاز از زه آب رودخانه و چشمه و قناتها تامین می گردد.

در فرهنگ جغرافیایی آبادی های کشور از کمجان چنین یاد شده است:

ده از دهستان برزرود، بخش حومه شهرستان نطنز،استان اصفهان ،طول جغرافیایی 51درجه و 4 دقیقه،عرض جغرافیایی 33درجه و 35دقیقه.ارتفاع متوسط 1920متر،دره ای ،معتدل خشک ،در 32 کیلومتری شمال باختر نطنز و 11کیلومتریباختر جاده آسفالته نطنز کاشان.رودخانه برزرود از جنوب آبادی می گذرد.

کوه نسا بزندان در 3کیلومتری شمال،کوه پای میل در 2 کیلومتری جنوب،کوه وردشت در 2 کیلومتری شمال و کوه کپه نخل در 3 کیلومتری جنوب خاور آبادی است. جمعیت 88خانوار،سرشماری 1355شامل 239تن،زبان فارسی،شیعه ،کار و پیشه کشاورزی،باغداری،دامداری و فرش بافی ،(15دستگاه)با طرح کاشانی.

کشت آبی،آب کشاورزی و آشامیدنی از کاریز،چشمه و لوله کشی.

فرآورده ها:گندم،جو،تره بار،شبدر،گلابی،سیب،زرد آلو،آلو ،به ،آلوچه و گردو.

رستنی ها:درخت کبوده،گون کتیرا و پوشش گیاهی برای چرای دام .

جانوران:قوچ،میش،بز کوهی ،شغال،روباه،خرگوش و گراز.

دارای دبستان، شرکت تعاونی روستایی ،انجمن ده،فروشگاه مواد نفتی ،حمام،8مسجد،یک حسینیه و زیارتگاهی به نام شاهزاده ایوب. مردم آبادی از درمانگاه و مدرسه راهنمایی روستای برز بهره می گیرند. مزارع موقت باغوص،چشمه آب سرخ در جنوب ،کروند،سی هنه،سور،در،سره تستان،پیناوند و ماراشنون در جنوب باختر وابسته به این آبادی اند. آثار تاریخی این روستا تعدادی خانه تاریخی ، مسجد حاج عبدالله،و تعدادی مسجد محلی و امامزاده ایوب که نوسازی شده است می باشد.

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی