لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

روستای اوره

معرفی شهرستان » بخش مرکزی » سایر روستاهای بخش مرکزی


روستای اوره

روستای اوره از توابع بخش مرکزی شهر نطنز و در غرب شهر نطنز واقع شده است و به واسطه قراگیری در یکی از دره های کوه کرکس از طراوت و زیبایی چشمگیری برخوردار بوده و بدین صورت به یکی از ییلاقهای دلنشین منطقه تبدیل شده است.این دره مشرف بر شهر نطنز و دامنه آن به محدوده شهر پایان می گیرد.لازم به یاد آوری است که این آبادی زیبایی و طراوت خود را بیشتر مرهون قناتها و چشمه سارها بوده که سراسر آبادی را می پیماید و خانه های ییلاقی چون نواری در دو سوی آنها بنا شده است.

در فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران در مورد اوره چنین مذکور است؛ اوره نام دیگر آبادی شاه آباد است.ده از دهستان حومه ،بخش حومه شهرستان نطنز ،استان اصفهان.طول جغرافیایی 51 درجه و 52دقیقه،عرض جغرافیایی 33درجه و 31 دقیقه-ارتفاع متوسط آن 1930 متروآب و هوای معتدل خشک ودر 3 کیلومتری باختر نطنز.کوه قلعه وشاق در شمال باختری،کوه قبله شاه در باختر و کوه تیله در جنوب آبادی است.دره لادزد در جنوب باختر اوره است.جمعیت 120 خانوارو315تن ،زبان مردم فارسی و دین انها اسلام و شیعه هستند.کشاورزی ،دامداری ،باغداری و فرشبافی (20دستگاه)باطرح کاشانی کار و پیشه این آبادی است و گندم ،جو،تره بار،بنشن،زردالو،سیب،گوج،گلابی،پسته ،گردو و انجیر از محصولات این روستا است.

رستنی ها؛پوشش گیاهی برای چرای دام.جانوران و پرندگان؛خرگوش،گرگ،شغال،گراز،روباه،کبک و تیهو. دارای شرکت تعاونی روستایی،دبستان ،انجمن ده،سه حمام،فروشگاه مواد نفتی،دو امامزاده ،یازده مسجد،سه حسینیه ،ده رشته کاریز و یک قلعه بنام وشاق که در روی قله کوه و در 800سال پیش ساخته شده است. مزارع موقت احمد آباد اوره در خاور و میدان و بیشه در جنوب باختر است.آقا سید و فتوح آباد در جنوب و گندم آباد در جنوب خاور،وابسته به این آبادی است.

جمعیت-محله ها-قناتها

اوره دارای 374 نفر جمعیت که در محله های ده،حصار،شاه آباد ،باربند،میان ده،در لنگر،سربرج،گهر و بابا قاضی سکونت دارند. شغل عمده مردم کشاورزی است و محصولات آن علاوه بر غلات و حبوبات،میوه های زمینی و سردرختی نیز می باشد. آب مورد نیاز از قناتهای دئین،بیشه کوچک ،میر عبدالله،میدان ،معزآباد،کهنو،کلم،میان دشت ،احمد آباد ،چشمه مارسار و شاه عباس تامین می شود.قناتهای دئین ،بیشه کوچک،میرعبدالله و کهنو بین مردم اوره و مرکز شهر(قصبه پیشین)مشترک است.

 

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی