لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

کویر

سرمایه گذاری و گردشگری » گردشگری » طبیعت گردی


کویر بادرود

کویرجاذبه خاص خود رادارد واثر عظیمی برمشاهدات وتفکرات انسانی می گذارد ،کویر کسی که یکبار گرفتار افسونش شده باشد ،رها نمی کند. کویر در سکوت وبرهوت خود اسرار بسیاری راپنهان نموده وبسیاری از وقایع تلخ وشیرین وتاریخ این سرزمین رادر دل خود جای داده است. شب‌های پرستاره ونسیم خنک بادکویری هرگز از یاد مسافر خسته وشیفته کویر نخواهد رفت. کویر معروفترین و در عین حال ناشناخته ترین پدیده جغرافیای ایران ودر یک کلام یک هویت است.

کویر بکر بادرود قسمتی از کویر مرکزی ایران راشامل می شود که این دشت کویری به منزله دروازه ورود به پارک ملی کویر محسوب می گردد ،وجود تپه شن های بکروزیبا وشگفت انگیز که بعضا با پوشش گیاهی تاغ ،گز و اشنون تزئین یافته اند منظره بسیار زیبا ودلفریبی را به تصور هر بیننده ای می کشاند ،این کویر ازشمال به رشته کوه لطیف واز جنوب به شهر بادرود و از شرق به کوه سله و از غرب به شهرستان آران وبیدگل وبخش کویرات منتهی می شود.

در این پهن دشت زیبای الهی آثار ماندگار تاریخی از ازمنه قدیم بجای مانده است وجود قلعه کرشاهی در منتهی الیه کویر ودر دامنه رشته کوه لطیف وسیاه کوه جلوه خاصی به کویر داده است.تپه شن های متفاوت از ارتفاع 5 الی 15 متری وتپه های پوشیده از درختان کویری ارزش خاصی به کویر داده است.عدم دخل وتصرف انسان این منطقه رابه صورت بکر حفظ کرده است ودارای رمل های روان وگونه های گیاهی وجانوری منحصر به فرد می باشد.آرامش وسکوت کویر باعث اعتقاد وعلاقه خاص مردم منطقه به کویر شده است.فقط احداث جاده خاکی توسط سازمان منابع طبیعی وجنگلها برای دسترسی به کل کویر عامل منفی کویر می باشد.

بزرگترین همایش کویر نوردی ورالی کویر در این منطقه انجام می گیرد .حضور گردشگران داخلی وخارجی برای زیارت امامزاده آقاعلی عباس(ع) وهمچنین وجود اکوکمپ کویری متین آباد در حاشیه کویر از نظر گردشگری وتوسعه توریسم وطبیعت گردی ارزش فراوانی دارد وبه دلیل گستردگی کویر فشار ناشی از توریسم احساس نمی شود.حاکمیت کویر در دست سازمان منابع طبیعی ومراتع وجنگلها ی کشور قرار دارد. وجود گونه جانوری نادر وکمیاب در کویر از شاخه گربه سانان بنام کاراکال از ارزش خاص کویر بادرود می باشد.


نویسنده : میراث فرهنگی شهرستان نطنز

منبع : مرکز اسناد اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی