لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

امامزاده شاه اسماعیل برز

سرمایه گذاری و گردشگری » گردشگری » جاذبه های مذهبی


امامزاده شاه اسماعيل برز

شماره ثبتی: 19153 

تاریخ ثبت بنا:1386/02/03

از آثار تاريخي به جاي مانده در روستاي برز بقعه قديمي امامزادگان اسماعيل و اسحاق و حليمه خاتون مي باشد كه دو چنار كهنسال بر محوطه جلوي در ورودي آن سايه گستر شده است. فضاي داخلي امامزاده به ابعاد 10/40 *14/30 مترمربع مي باشد كه سقف و ستونهاي سيزده گانه آن به مانند ابيانه از چوب ساخته شده است.

از ستونهاي چوبي موجود  ده عدد آن هشت ضلعي و قديمي است با قطر متوسط 1/16 متر كه فاصله آنها از يكديگر 2/90 است. ستونها و سقف امامزاده در اثر سيلاب سال 1335 صدمه بسياري ديده و تنها بخشي از قاب چيني سقف محاذي بالاي ضريح كه داراي نقوش هندسي است سالم مانده است. تير و تخته هاي سقف داراي نوشته هاي بسياري است كه در اثر سيل تقريبا محو ناخوانا شده است. روي يكي از ستونهاي نزديك ضريح كتيبه اي چوبي به اندازه 5/11* 5/20 سانتيمتر جاسازي شده كه دو بيت شعر به خط نستعليق روي آن كنده كار ي شده است.

داخل رواق امامزاده دو در چوبي با مشخصات زير قرار دارد : 1- در كناره رواق در چوبي دو لنگه اي به ديوار تكيه دارد كه تنكه ها و آلت چيني هاي يك  لنگه آن ريخته است. اين در كه ورودي رواق بوده در اثر سيل متلاشي شده است و داراي منبت كار يو نوشته هايي مي باشد. 2-  ورودي شرقي رواق داراي در دو لنگه اي به ابعاد 1/06 * 2/06 متر است كه بخشي از نوشته ها و منبت كاري آن در اثر مرور زمان و عوامل جوي و سيل محو شده و نوشته هايي از آن باقي مانده. منبر داراي منبت كاري هاي ظريف و طرح و نقش هاي گوناگون است. بر ستونهاي ديواره كنار پله ها و مسند آن آيات قرآني كنده كار ي شده و داراي كتيبه ايست كه در آن نام باني و تاريخ ساخت آن كه سال 543 ه.ق است درج شده است.


نویسنده : میراث فرهنگی شهرستان نطنز

منبع : مرکز اسناد اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی