لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

خانه تاریخی محقق الدوله بادرود

سرمایه گذاری و گردشگری » گردشگری » جاذبه تاریخی


خانه محقق الدوله

شماره ثبتی: 14445 

تاریخ ثبت بنا:1384/12/16

در محله گلستان شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز، آنجا كه ابتداي حريم محله حسينيه شروع مي شود و در ابتداي كوچه بوستان منزلی بزرگ و زيبا چشمها را خيره مي سازد. بر روی درب بزرگ و چوبی این خانه، بر روي پلاكي فلزي اين جمله حك گرديده است «حاج علي محمد محقق الدوله».

اوج شکوه معماری دوران قاجاریه را می‌توان در منزل زیبا وبزرگ محقق الدوله بادرود به وضوح لمس کرد. خانه زیبای محقق الدوله در سال ۱۲۷۱ خورشیدی با طراحی و همکاری مهندسان یزدی و به همت محقق الدوله بادی ساخته شده است. این بنای ارزشمند به کوشش حاج علی محمدمحقق الدوله درحدود 100 سال پیش ساخته شده است. این بنا درسال 1373 به کوشش فرزند محقق الدوله (آقای دکتر حسنعلی محققی) بازسازی و مرمت گردیده است.

وجود نخل‌هاي بزرگي با خوشه‌هاي بزرگ خرما نظر هر بیننده ای را به سوي این بنای تاریخی جذب می کند. ايوان‌هاي تابستاني و زمستاني و ده‌ها اتاق تودرتو و نيز حياط سنگ فرش شده با سنگهاي كوچك رودخانه اي نمایانگر ظرافت معماران بزرگ دوران قاجار می باشد. از طریق دالون باريكي می توان وارد حياط بزرگ منزل شد. حوض بيضي شكل بزرگی درست در وسط حياط خانه وجود دارد كه دور تا دور آن را درختان زيباي انار و خرما احاطه کرده است.


نویسنده : میراث فرهنگی شهرستان نطنز

منبع : مرکز اسناد اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی