لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

روستای برز

معرفی شهرستان » بخش مرکزی » سایر روستاهای بخش مرکزی


روستای برز

روستای برز که از سرسبزی چشمگیری برخوردار و مرکز سابق بخش برزرود بوده است ،در حدود 14 کیلومتری جاده آسفالته نطنز کاشان قرار دارد.از این روستا بزرگان و نامداران بسیاری برخاسته اندمانند:میرزا ابوالمعالی وزیر غلامان و تفنگچیان و مجلس نویس و به عبارت دیگر وزیر دست چپ شاه عباس اول،فرزندان میرزا ابوالمعالی که هر یک سمتی در دستگاه صفویه داشته اند و میر ابوعلی،عمو زاده میر ابوالمعالی ،وزیر قورچیان شاه عباس اول و فرزندانش میرزا محمد شفیع فوزیر قورچیان شاه صفی،و میرزا محمد باقر ،وزیر قورچیان شاه عباس دوم و فرزند زاده اش ،میرزا محمد صادق ،وزیر قورچیان شاه طهماسب دوم.

برز بین طره و کمجان قرار دارد،فاصله آن تا طره سه کیلومتر و تا کمجان 8/1کیلومتر است.شغل اکثر مردم زراعت است و محصولات آن،انواع غلات و حبوبات و میوه ها بویژه میوه های سردسیری است. جمعیت آن در حدود 156نفر است که در محله های عابدان ،گری ند،عنبر لا،پایین ده،میان ده،سرده،پاچنار،گریند،در هربا،پل مویز و پچاد زندگی می کنند. آب مورد نیاز مردم علاوه بر چشمه سارها و آب رودخانه،از سه قنات میان ده،گل بند آباد و سر سول تامین می شودمزارع دینمار،گل بند آباد و سنگ چین متعلق به برز می باشد.

در مجموعه ناصری نسخه خطی از برز چنین یاد شده است:

برز در تحت قریه طره اتفاق افتاده در میان دره کوه،.برز دهی است که در همه نطنز،دهی به این خوش آب وهوایی نیست،ییلاق است.تخمینا 300خانوار بوده.مردم برز اناثا و ذکورا صاحب صوت می باشند.باغات و اشجار میوه از همه قسمتی زیاد دارد.به خصوص گلابی که خیلی است. هم رودخانه دارد هم قنات.از بالای ده تا زیر ده خیابانی درست کرده اند که هر دو طرف آن چنار است.در پشت خیابان خانه از هر دو طرف،پشت خانه ها باغات.یک روی خانه به خیابان و یک روی به باغات است.محصول ،گندم،صیفی و جوحامض است. حمام قدیمی و بنای امامزاده اسماعیل و اسحاق از آثار تاریخی این روستا به شمار می روند.

 

 

 

   

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی