لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

روستای اریسمان

معرفی شهرستان » بخش امامزاده_ بادرود » روستاهای بخش امامزاده_بادرود


روستای اریسمان

    روستای اریسمان از توابع بخش امامزاده بادرود واقع در شهرستان نطنز با جمعیت دو هزار نفر در کنار جاده ترانزیتی شمال به جنوب قرار دارد شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری میباشد  ،یکی از اثار باستانی این روستا محوطه باستانی اریسمان می باشد .این محوطه در جنوب روستای تاریخی اریسمان قرار دارد روستای اریسمان  با جمعیتی حدود ۲۰۰۰ نفر در فاصله ۱۷ کیلومتری نطنز و ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده‌است. محوطه باستانی اریسمان .برای اولین بار در سال 1375 این محوطه شناسایی و مطرح و تحت پیگیری جهت ثبت در اثار ملی  ومورد بررسی و کاوش قرار گرفت . این محوطه در 2 کیلومتری جنوب غرب روستای اریسمان و در دشتی خشک و بایر که از جنوب غرب به کوههای کرکس و از شمال شرق به رشته کوههای کم ارتفاع محدود میشود ، واقع شده است که دارای وسعتی بیش از 150 هکتار میباشد .اين مكان در واقع يك محل استقرار صنعتي بسيار گسترده اي بوده كه از هزاره چهارم ( اواخر سيلك 3) تا اواسط هزاره سوم پ.م ( سيلك 4 ) مورداستفاده قرار گرفته است .  محوطه باستانی روستای اریسمان از غنی‌ترین محوطه‌های باستانی کشور و دنیا محسوب می‌شود و در تمامی 150 هکتار مساحت آن، آثاری از سرباره‌های ذوب فلزات دیده می‌شود.

این محوطه باستانی اولین و بزرگترین پروژه باستان‌شناسی بین‌المللی ایران بعد از انقلاب اسلامی است که توسط کمیته چند جانبه ایرانی و آلمانی اجرا شده‌است .

این کاوش‌ها که با همکاری سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده حفاظت و مرمت، پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و باستان شناسانی از دانشگاه فرایبورگ آلمان و همچنین مؤسسه باستان‌شناسی آلمان در آن حضور داشتند .این محوطه به شماره 2343در تاریخ 1378/4/29 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی