لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

چشمه آب سرخ فریزهند

میراث فرهنگی » آثار ملی » آثار طبیعی


چشمه آب سرخ فریزهند :

   چشمه آب سرخ در انتهای دره چیمه رود و در جنوب روستای تاریخی فریزهند واقع شده است که در دامنه رشته کوه کرکس قرار دارد. این رشته کوه  نتیجه گدازه‌هایی است که از راه شکاف‌های موجود درسطح زمین به بیرون راه یافته اند فريزهند نام روستایی است در پای رشته کوه کرکس از توابع نطنز در استان اصفهان که درچهل‌ کیلومتری‌ شمال‌ غربی‌ نطنز واقع‌ شده‌ است و آب و هوایی خنک، بافتی قدیمی و طبیعتی زیبا و چشم نواز دارد. جمعیت ثابت روستا در حدود 15 خانواده در فصل زمستان است. در فصول دیگر سال این روستا مهاجرپذیر بوده و جمعیت آن افزایش میابد.

در فاصله ای اندک از روستا بر بالای تپه ای نه چندان بلند، چشمه هایی از آب معدنی سالهاست که از دل کوه می جوشد؛ چشمه هایی که به آب سرخ مشهور است و هر یک املاح و خواصی متفاوت دارد. گفته می شود آب این چشمه از دسته آب های بی کربناته مخلوط همراه باگاز است. آب از چشمه ها و تشکیل رسوب در مسیر حرکت آب پدیده ای زیبا را بر روی تپه ها خلق کرده است.

تعداد چشمه های آب گرم فریزهند 3 عدد میباشد که بزرگترین آنها دارای ابعاد 50/4×6 متر و به عمق 110 سامنتیمترمیباشد ابعاد دو چشمه دیگر 2/40×2/40و به عمق 85 سانتیمتر و چشمه دیگر به ابعاد 80×70 و به عمق 12 سانتیمتر میباشد فاصله ر چشمه از چشمه دیگر تنها 24 متر میباشد که در جهت شمالی جنوبی بر روی تپه ای قرار گرفته اند قسمای شرقی تپه دارای اثرات آهکی و نمکی میباشد که در این بخش درختچه های گز نیز دیده میشوند شیب عمومی تپه به سمت شرق میباشد هر چشمه یا گودال آب دارای چند خروجی آهکی نیز میباشد بعنوان مثل چشمه بزرگ آب سرخ دارای 4 مسیر یا باریکه خروجی به عمق تقریبی تنها 4 سانتیمتر و پهنای 3 سانتیمتر میباشد. کوه بلند وزین در سمت جنوبغرب و کوه لا اشتر در سمت شرق این چشمه ها قرار دارد.

 

 

 

   

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی