لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

قله کرکس

سرمایه گذاری و گردشگری » گردشگری » طبیعت گردی


قله کرکس

کرکس بخشی از رشته‌کوه‌های مرکزی ایران در استان اصفهان است و مهمترین کوه شهرستان نطنز بشمار می‌رود که شمال‌غربی آن شهرستان کاشان و در جنوب‌شرقی شهرستان نطنز، شرق شهرستان برخوار و میمه و غرب شهرستان اردستان واقع شده‌ است.

وجه تسمیه : علت نامگذاری قله کرکس بخاطر وجود کرکس‌های کوچک و سیاه رنگ است که همچون باز شکاری بر فراز دامنه آن در پروازند. حمدالله مستوفی در خصوص این کوه اینگونه نقل می‌کند که کوهی سخت و بلند است که از بلندی، کرکس بر فرازش نمی‌رود و بدین‌سان به این نام مشهور است.

پوشش گیاهی : دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و ) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود. در ارتفاعات بالاتر بخاطر سردی و حجم برف در نیمی از سال و گرما و شدت آفتاب در نیم دیگر سال به جز بوته های خار پوشش گیاهی دیگری دیده نمی شود.

گوناگونی جانوری : منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، پایکا ( نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) وجود دارد اما از این میان تیم آرش تنها چند راس کل و بز در منطقه رویت کرد.


نویسنده : میراث فرهنگی شهرستان نطنز

منبع : مرکز اسناد اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی