لینک های برتر
مسجد جامع نطنز
روستای ابیانه نطنز
امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد
قلعه طرقرود
بافت خالدآباد
خانه محقق الدوله
بافت تاریخی نطنز

روستای ده آباد

معرفی شهرستان » بخش امامزاده_ بادرود » روستاهای بخش امامزاده_بادرود


توصیف  روستای ده آباد

 روستای ده‌آباد در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر بادرود واقع در استان اصفهان و در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز است که در حاشیه کویر و در مسیر بادرود و ابوزیدآباد و کاشان واقع است. از لحاظ تقسیمات کشوری جزو شهرستان نطنزواستان اصفهان  بوده و در بخش امامزاده‏ بادرود قرار دارد . این روستا بر روی طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۶ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۴۳ دقیقه قرار گرفته است و در شیبی بسیار ملایم واقع است مطابق با سرشماری خانه بهداشت ، روستا بیش از ۴۱۰ خانوار و ۱۸۰۰ نفر جمعیّت دارد شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری است و بیش از ۱۵۰ خانوار نیز از طریق اشتغال در ادارات دولتی و کارخانه‏ی ریسندگی دِه‏آباد و کارگاه‏ها و کارخانجات مستقر در شهرستان امرار معاش می‏کنند.  

این روستا بنام قریه العباد در کتب و اسناد  تاریخی یاد شده(سید ابو الرضا راوندی)  که بلحاظ عبادت مردم این روستا به این اسم مشهور گردید ه است در خصوص وجه تسمیه این روستا گویند در قدیم دارالعباد یا قریه‌العباد بوده که به معنای خانه عبادت و راز و نیاز شمرده می شده. « البته در دوران پس از اسلام تا اواخر دوره قاجار به این نام خوانده شده است » وجود قلعهٔ بزرگ سه‌طبقه و خانه های  تاریخی و سنگ قبری متعلق به دوران صفویه و حسینیه مرکزی که نقاشیهای از واقعه کربلا در سقف آن به تصویر کشیده شده نشان از قدمت این دیار می باشد. ( متاسفانه نقاشی های سقفی دوران صفویه این حسینیه در باز سازی های دوره پهلویه اول و دوم از بین رفته است و هم اکنون چیزی از آن باقی نمانده )فقط مقداری از  اشعار محتشم در رثای ایام محرم با گچبری بر ستونهای گچی توسط هنرمندان خطاط حکاکی  شده است.

روستای ده اباد   با توجه به قرار گرفتن در مسیر قدیمی و تاریخی کاشان به خالد اباد و بادرود مسافران و سفرنامه نویسان زیادی ازروستای تاریخی ده اباد در سفرنامه های خود یاد کرده اند امثال پیتر دلاواله گردشگر ایتالیایی در سفرنامه خود در چهار صد سال پیش به توصیف روستای ده اباد می پردازد یا در کتب دیگراشاره به اقامت شاه عباس در قلعه تاریخی حاج قاسم در روستای ده اباد اشاره میکند علاوه بر اسناد تاریخی موجود اثارتاریخی موجود  گواه تاریخی بودن این روستا را میدهند محوطه تاریخی مزار ده اباد و همچنین قنات گبری ده اباد(قبل از اسلام ) طوق و علم و نخل تاریخی و مشهور ده اباد از جمله اثار منقول تاریخی روستا هستند  و  بافت  تاریخی روستا در محله توده که شامل خانه های تاریخی قلعه ها آب انبار و گذر میباشد توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان شناسایی گردیده است  وبافت تاریخی روستا و دیگر اثار تاریخی  توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی  بخش امامزاده بادرود حفاظت میگردد وهمچنین  با تعامل و همکاری با شورای اسلامی و دهیار محترم روستا معابر و کوچه ها و خیابانهای روستا بنام اثار تاریخی و شخصیت های معروف روستا نامگذاری و تابلوآنها نصب گردیده است در حوزه مرمت آثار  نیز مرمت خانه تاریخی جهانشاه و قلعه ده اباد در سالهای قبل انجام  گردیده است. ده آباد از نظر اثار تاریخی  از مجموع180اثر تاریخی بخش امامزاده بادرود  85اثررا در دل خود جای داده است که 3 اثر در فهرست اثار ملی کشور  به ثبت رسیده و آثاری همچون آب انبار و حسینیه مرکزی و قلعه تاریخی وچندین خانه تاریخی  در حال ثبت در فهرست اثار ملی کشور هستند. 

در حوزه گردشگری با توجه به استقبال سرمایه گذاران در این حوزه تعداد 4اقامتگاه بوم گردی در این روستا فعال وبه گردشگران خدمات میدهندکه ازجمله اقامتگاه دیاوا و یاقوت کویر و شیرعلی وآفتاب کویر میباشند و چند اقامتگاه دیگر در حال پیگیری جهت اخذ مجوز نیز میباشند و در حوزه صنایع دستی نیز با توجه به آموزش هنرجویان توسط اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان تعداد 35 نفر هنرمنددر روستای ده آباد در رشته های گلیم بافی مشغول فعالیت  هستند.

شاخصه هایی همچون تعددآثار  تاریخی، کشت محصولات کشاورزی همچون زعفران و شوید و انگور و انار روستای ده اباد را دربین روستاهای منطقه شاخص قرار داده است.

از مکان‌های مهم روستا می‌توان به حسینیه مرکزی، مسجد جامع ، آب انبار صفویه ، قلعه ده‌آباد بناهای تاریخی اشاره کرد. البته قلعه اصلی ده آباد که هم اکنون وجود دارد بر پایه های قلعه هزار ساله قبلی ساخته شده است که در دوران قاجار توسط یکی از یاغیان آن زمان به نام (ماشاالله خان کاشی ملقب به سردار کاشی) و به طمع یافتن گنج های قدیمی تخریب گردید و مجدد باز سازی شد.

هنرمندان:                                                                                                                   

استاد حسین بن علی نجار نقار قریه العبادی

شهرت علمی و فرهنگی: نقاش و طراح                                                                          

(وی سازنده و نقش‌آفرین در چوبی فوق‌العاده عالی مسجد افوشته است که در نوع خود مرتبه والایی دارد.)

استاد هدایتی: خطاط و نویسنده معاصر                                                            

مدیریت
خدمات الکترونیک
نظرسنجی